موسو امپراطوری زنان-قبیله زنان چند شوهره!!!
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

دو شنبه 21 بهمن 1398
ن : بنفشه

موسو امپراطوری زنان-قبیله زنان چند شوهره!!!

موسو کجاست؟

قبیله یا قومی به نام موسو (Mosou) در استان‌های یون‌نان و سیچوآن در کشور پهناور چین و در نزدیکی تبت زندگی می کنند که آداب و رسوم عجیبی برای ازدواج دارند.این سرزمین را بدلیل آداب و رسوم نادر و بویژه پدیده رایج چند همسری آنجا قلمرو امپراطوری مطلقه زنان نامیده اند.

مردم موسو بصورت قبیله ای و  با جمعیتی در حدود چهل هزار نفر  در کلبه‌های چوبی و پیرامون دریاچه لوگو در ارتفاعات هیمالیا زندگی می کنند .  منطقه ای که تقریبا ۲۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و به دلیل دور بودن از شهر مردم این منطقه دارای عقاید متفاوتی در مورد مراسم ازدواج هستند و به همین علت از شهرت زیادی برخوردار هستند.یکی از آداب و رسوم سنتی و قدیمی در این ناحیه پیوند زناشویی متفاوت آنها است. به طوری که زنان در هنگام انتخاب فردی برای زندگی به راحتی در یک مسیر پیاده روی، مرد مورد نظر خود را انتخاب می کنند اما پس از این انتخاب، زن و مرد کنار یکدیگر زندگی نمی کنند بلکه همچنان در خانه خود و نزد پدر و مادر زندگی می کنند، ولی پس از تولد فرزندانشان مردها نقش پدر و دایی و پدربزرگ آنها را به عهده می گیرند!!. به بیان دیگر این نوع پیوند زناشویی در این قوم به ازدواج گذری شهرت دارد که با عقاید سنتی مربوط به ازدواج تضاد زیادی دارد.

از گذشته تا به امروز بر اساس جامعه‌ای ماتریارچی (matriarcha) زنان تصمیمات مهم مربوط به امور را برعهده دارند و در نتیجه بعد از مرگ مادر ارث او به فرزندان دختر او می‌رسد که این مسئله شامل زنان موسویی می شود..

در این جامعه مادرسالار هیچ مراسم رسمی برای ازدواج برگزار نمی‌شود و زن و شوهر به صورت مخفیانه با هم ملاقات می‌کنند. هر زنی می‌تواند مرد مورد علاقه‌اش را به خانه دعوت کند و هر مردی نیز می‌تواند این درخواست را از زن مورد علاقه‌اش کند.

از آنجا که قبیله موسو جامعه‌ای مادرسالار است اموال از مادر به ارث می‌رسد و مشکلی در تقسیم ارث ایجاد نمی‌شود. اغلب زن‌ها نیز پدر فرزند خود را می‌شناسند و او را به فرزندشان معرفی می‌کنند.

هرچند یک زن می‌تواند هرگاه که خواست شریک جنسی دیگری را برگزیند اما بیشتر زنان در یک زمان فقط با یک مرد در ارتباط هستند.

 امروزه بیشتر مردمان قبیله موسو روابط طولانی‌مدتی را تشکیل می‌دهند که در برخی موارد تا پایان عمر ادامه پیدا می‌کند. برخی محققین حوزه مردمشناسی بر این باورند که این تغییر در سال‌های اخیر و تحت تأثیر فرهنگ سایر نقاط چین از جمله  چینی‌های هان ایجاد شده و در گذشته بیشتر افراد به طور همزمان چندین شریک جنسی داشته‌اند و برخی از زنان سالمند موسو می‌گویند که تا سی یا چهل! یا حتی تا پنجاه شریک جنسی نیز در طول عمر خود داشته‌اند.

اکثر زنان پدر فرزند خود را می‌شناسند و شرم آور و مایه خجالت است که زنی نداند پدر فرزندش چه کسی بوده‌ است. با این حال تنبیه اجتماعی خاصی نیز برای چنین زنان و چنین فرزندانی وجود نداشته و فرزندانی که پدرشان را نمی‌شناسند آن را پنهان نمی‌کنند. وقتی زنی فرزندی به دنیا می‌آورد، پدر فرزند به همراه مادر و خواهرانش به خانه او رفته و برایش هدیه می‌برند. بچه‌ها اگرچه با پدرشان زندگی نمی‌کنند اما در جشن سال نو برای ادای احترام به خانه پدر رفته و پدر در زندگی آنها نقش مهمی دارد!

هرچند که زنان در قبیله موسو قدرت را در دست داشته و امپراطور سرزمینشان محسوب میگردند ولی  این بدین معنی نیست که زندگی بسیار راحتی را پشت سر می گذارند. چراکه مجبورند کارهای زیادی همچون آشپزی، نظافت و شست و شو و همچنین بافندگی و سایر امورات عمدتا زنانه… را انجام دهند. مردان نیز به چوپانی و چرای دام، ماهیگیری و ذبح حیوانات مشغولند و در برخی مسائل زنان با آنان مشورت می کنند.

  و باز یک نکته تقریبا عجیب اینکه خانواده‌ها به طور کلی کاری به روابط عاشقانه فرزندان خود ندارند و آنها پس از سن بلوغ در این مورد آزادی کامل دارند. البته مادر ارشد خانواده ممکن است دخترش را از رابطه با شخص خاصی منع کند اما به ندرت این اتفاق می‌افتد.

مراسم بلوغ دختران و پسران موسوها در سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی برگزار می‌شود. تا این سن دختران و پسران لباسهای مشابه می‌پوشند اما بعد از آن دختران دامن و پسران شلوار می‌پوشند و بایستی مقررات زیادی را رعایت کنند اما از این پس آزادی بیشتری به دست می‌آورند. دخترها صاحب اتاق شخصی می‌شوند و از هنگام بلوغ این اجازه را دارند که هر مردی را برای اقامت شبانه به اتاق خود راه بدهند.

 منبع: سفرانه



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، زندگی و محیط، فرهنگ و هنر، ،
:: برچسب‌ها: موسو, چند شوهری, قبیله زنان چند شوهره, امپراطوری زنان, سفر, توریسم,



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.